Wielu właścicieli gastro biznesów nie jest świadomych, jak świetne narzędzie mają dostępne za darmo i na wyciągnięcie ręki. Wizytówki w Google po prostu działają! Szkoda by było nie wykorzystać ich potencjału. Dlaczego są tak potężnym narzędziem marketingowym? Aby to zobrazować, wystarczy nam szybkie porównanie Google z Facebookiem.
W czasach, gdy na organiczne zasięgi postów na Facebooku nie można już liczyć, portal ten zaczyna powoli tracić na znaczeniu. Z pewnością odczuwasz, że codzienna komunikacja restauracji dociera do coraz mniejszej liczby odbiorców. Wciąż trzeba tam być, choć jest to nieodłącznie związane z prowadzeniem płatnych działań reklamowych. Kiedy płacisz za reklamy na Facebooku, starasz się „złowić” i zaciekawić osoby potencjalnie zainteresowane restauracją. Walczysz o uwagę odbiorców z setkami innych reklamodawców, prześcigając się w chwytliwych sloganach, grafikach i zdjęciach.
W Google mechanizm działa odwrotnie – to klient szuka miejsca, które spełni jego oczekiwania. Co więcej, prawdopodobnie jest w tej chwili głodny, czyli ma potrzebę zakupu Twojej usługi. Jeżeli trafi na wizytówkę Twojej restauracji, masz dużą szansę, że zdecyduje się odwiedzić lokal. Sprawmy zatem, by tak się stało!
O ile zazwyczaj w marketingu zajmujemy się kreowaniem potrzeb klienta, tak tutaj jesteśmy już o krok dalej. Klient ma potrzebę zjeść i szuka właśnie w Google polskiej restauracji w pobliżu. Jak może cię znaleźć? Wizytówki firm w Google pojawiają się w dwóch najważniejszych miejscach: w wyszukiwarce Google i w Mapach Google.
Jeżeli potencjalny klient proaktywnie szuka Twojej restauracji w wyszukiwarce Google, to obok wyników wyszukiwania, w których najpewniej będzie Twoja strona www, dane z KRS i wzmianki na blogach, pojawi mu się również Twoja firmowa wizytówka Google.
Drugie miejsce, w którym klient znajdzie tę samą wizytówkę, są Mapy Google. To potężna aplikacja, bez której miliony kierowców i turystów po prostu miałyby trudniejsze życie. Oprócz nawigacji z punktu A do punktu B, mapa Google służy nam jako informator o pobliskich sklepach, stacjach benzynowych czy właśnie restauracjach.
Osoba szukająca restauracji „na już” prawdopodobnie popatrzy tylko na średnią z ocen (przyjmuje się, że bardzo dobre restauracje to te ze średnią przynajmniej 4,5), zerknie na trzy pierwsze zdjęcia i ustawi Twój adres jako cel nawigacji.
Inaczej wygląda to w przypadku klientów dopiero planujących wyjście. Osoby szukające miejsca na lunch, śniadanie, randkę czy kolację biznesową, prawdopodobnie poświęcą na research ciut więcej czasu: przeglądną zdjęcia i menu oraz przeczytają kilka opinii. A które opinie czytają klienci? Oczywiście te najgorsze! Dlatego zawsze korzystaj z możliwości odpisania na złą ocenę w Google. W wielu sytuacjach nie chodzi nawet o pokazanie swojego punktu widzenia, ale o wyedukowanie kolejnego klienta, w jaki sposób działa Twoje miejsce?
Co musisz robić z wizytówką Google, by sama pracowała na rzecz Twojej firmy?
Najważniejsze kroki to:
Nie masz jeszcze wizytówki firmy w Google? Załóż ją na stronie: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/
Jeżeli w Google jest już wizytówka Twojej restauracji, ale nie masz do niej dostępu (ani nawet nie wiesz, kto ją założył), to koniecznie przejmij nad nią kontrolę! W wizytówce wybierz opcję „Zgłoś prawo do tej firmy”.
Google wymaga weryfikacji prawa do zarządzania wizytówką i najczęściej odbywa się ona za pomocą kartki pocztowej, która przychodzi pocztą adres lokalu. Kartka zawiera kod, który należy wpisać na stronie https://google.com/verifymybusiness
Zanim jednak poprosisz, by Google wysłał do Ciebie kartkę, spróbuj kliknąć w „Więcej opcji” i wybrać „Zweryfikuj później”. Ten mały trik pozwoli Ci od razu uzyskać dostęp do zarządzania wizytówką – będziesz mógł uzupełnić w niej wszystkie informacje, wgrać zdjęcia i dodać menu. Zablokowana będzie jedynie opcja odpowiadania na opinie – ta uruchomi się, gdy zweryfikujesz profil kodem z kartki pocztowej.
Zarządzaj i deleguj
Wiemy, że jako właściciel gastronomii możesz nie mieć czasu na śledzenie wszystkich opinii i publikowanie odpowiedzi. Możesz powierzyć to zadanie komuś z firmy, na przykład managerowi. Nie musisz i nie powinieneś podawać mu hasła do swojego konta Google. W profilu Google Moja Firma wejdź w zakładkę Użytkownicy i dodaj osobę, wpisując jej adres mailowy, najlepiej w roli Managera lokalizacji. W każdej chwili będziesz mógł odebrać jej te uprawnienia lub nadać je większej liczbie osób (gdy na przykład profilem zarządza kilka osób z firmy lub agencja).
Nie daj się oszukać
Uważaj na telefony, w których bardzo przekonujący ludzie, podający się za rzekomych partnerów Google informują, że „wizytówka nie wyświetla się w Google”, albo „właśnie skończył się okres promocji wizytówki firmy”. Panika? Dzwoniący oferują szybkie rozwiązanie: będziesz mieć ten problem z głowy na 3 lata za jedyne kilkaset złotych opłaty.
Nie tak dawno na konsultację trafiła do nas klientka, właścicielka hotelu i restauracji. Zapytana o wizytówkę firmy w Google, odpowiedziała, że „ma cośtam opłacone”. Zaciekawione dopytałyśmy co takiego. Klientka nie wiedziała, ale pokazała nam umowę, z której… nie wynikało absolutnie nic. Telefoniczny sprzedawca potrafił być tak przekonujący, że Klientka zgodziła się bez mrugnięcia okiem, nie wiedząc nawet za co i po co zapłaciła.
Niewiele później same otrzymałyśmy telefon od uprzejmego, lecz ciut perswazyjnego pana, który chciał nas przekonać, że nie płacąc mu za naszą wizytówkę, popełnimy wielki błąd. Straszył nas spadkiem przychodów i biznesową katastrofą. Z pewnością wiele osób łapie się na takie zagranie i nie czytając umowy robi przelew dla świętego spokoju. Jest to jednak wyłącznie napełnianie kieszeni naciągaczom. Pamiętaj, że wizytówka w Google jest darmowa!
Wizytówka firmy w Google jest bezpłatnym, skutecznym, lecz ciągle niedocenianym narzędziem marketingowym. Za jej pośrednictwem trafisz do klientów szukających restauracji takiej jak Twoja. Wizytówki klientów naszej agencji notują od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy wyświetleń w miesiącu. Sprawdź, jakie liczby generuje Twoja i skorzystaj z tego potencjału. Dzięki dobrze uzupełnionej i systematycznie prowadzonej wizytówce pozyskasz wielu nowych gości.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej - napisz do mnie na kati@plachecka.pl
Powyższy artykuł ukazał się w miesięczniku FOOD SERVICE nr 7-8/2021
Nazywam się Katarzyna Płachecka (dla Ciebie po prostu Kati), jestem PR Managerką. Od ośmiu lat współpracuję marketingowo i PR-owo z gastronomią - kawiarniami, firmami cateringowymi i restauracjami od street foodu po fine dining. Specjalizuję się w pracy strategicznej, marketingowej i działaniach z obszaru PR-u i współpracy z influencerami. Napisz do mnie, jeżeli potrzebujesz wsparcia w swoim biznesie gastronomicznym.
© 2022-2024 Katarzyna Płachecka | Polityka Prywatności